Siis ja praegu
Sissejuhatus
Zippo Manufacturing Company ajalugu on selle inimeste lugu. Alates ettevõtte asutajast George G. Blaisdellist kuni paljude Zippo töötajate, klientide ja kollektsionäärideni, kes kõik on mänginud olulist rolli ettevõtte rikkalikus ajaloos. Nende lojaalsus ja pühendumus on teinud Zippost ühe Ameerika suurima ja tuntuima ikooni.
1930-ndad
Zippo lugu algab 1930-ndate alguses Pennsylvanias Bradfordi linnas ühes tantsuklubis. Tantsimisest väsinud George G. Blaisdell otsustas minna terrassile värsket õhku hingama. Sealt leidis ta eest oma sõbra Dick`i, kes püüdis meeleheitlikult avada oma austria päritolu tulemasina kaant. George küsimusele: “Miks Sa ei soeta endale esinduslikumat tulemasinat?” vastas Dick: “Sellepärast, et see masin töötab!” Varsti saigi sõber masina kaane lahti ja vaatamata tugevale tuulele see süttis. Sel hetkel tekkiski George`il idee “Tulemasin! See on tarbeese, mida inimene vajab iga päev!”
Alustuseks hankis ta litsentsi Austriast tulemasinate importimiseks. Ta ostis väikese partii, kuid ei suutnud maha müüa ühtegi tulemasinat. Ta avastas nende juures mõningad puudujäägid ja otsustas luua oma “kustumatu” tulemasina. George rentis pinna, ostis seadmed ja palkas tööle kolm abilist. Esiteks vähendas ta masina mõõtmeid nii, et see mahuks inimese pihku. Teiseks ühendas ta masina kaane korpusega, nii sai seda avada ja süüdata ühe käega. Kolmandaks täiustas ta veidi ketast ja tõukurit – ja oligi kõik. Põlemiskamber jäi muutumatuks, isegi auke on selles sama palju kui austria eelkäijal! Nii oligi uus toode valmis, mille nimeks pandi Zippo. Nimi tulenes umbes samal ajal Ameerikas leiutatud tõmbluku järgi – zipper. George`ile meeldis see niivõrd, et ta andiski oma tulemasinale nime selle järgi.
Esimene Zippo tulemasin toodeti 1933.aasta alguses ja see maksis 1,95 USD. Algusest peale on olnud Zippo tulemasinal tingimusteta eluaegne töötamise garantii – „See töötab või me parandame selle tasuta“. Tulemasina mugavus ja töökindlus tagas kiire edu ja kuulsuse.
Taotlus originaalse Zippo tulemasina patendiks täideti 17. mail 1934. ning patendi number 2032695 anti 3. märtsil 1936. Teine patent numbriga 2517191 väljastati 1. augustil 1950. Zippo tulemasina disainis on tehtud mõned väikesed muudatused, kuid põhiliselt on ta välimus jäänud tänaseni samaks. 30ndate aastate keskel tellis Kendall Refining’i firma 500 Zippo tulemasinat. Arvatavasti on need üldse esimesed firma reklaamimiseks toodetud tulemasinad. Tänapäeva ettevõtted kasutavad Zippo tulemasinaid jätkuvalt reklaamimiseks ning need on endiselt ka kollektsionääride lemmikud.
1940-ndad
Teine Maailmasõda mõjutas Zippot 1939. aasta alguses tugevalt. Pärast Ameerika liitumist sõjaga, lõpetas Zippo tulemasinate tootmise tavatarbijale ja suunas kogu tootmise USA sõjaväele. Sel ajal sai tulemasin terasest kesta, millel oli must viimistlus. Miljonid Ameerika sõjaväelased kandsid tulemasinat lahingus kaasas ja sel ajal saigi Zippost Ameerika ikoon kogu maailmas. Sõjaväeturu varustamine tõi kaasa tehase täistootmise ja võimaldas Zippo rahaliselt tugevaks muutuda ning tegi sellest elujõulise ettevõtte.
1950/1960-ndad
50-ndate aastate keskel hakati tulemasinate põhjale stantsima tootmiskuupäeva koode. Esialgne kvaliteedikontrolliks mõeldud kodeerimine on nüüdseks muutunud hindamatuks abivahendiks kollektsionääridele.
Järgmine oluline uuendus oli 1956. aastal välja lastud eelkõige naistele mõeldud tulemasina Slim (kitsas) mudel. 1962. aastal tutvustati esimest toodet, mis ei olnud tulemasin – selleks oli terasest mõõdulint. Alates 60-ndatest aastatest on Zippo nimekirja lisandunud mitmeid eri tooteid nagu võtmehoidjad, taskunoad, sulepea- ja pliiatsikomplektid ning ZipLight taskulambid. Paljud nendest olid suunatud peamiselt reklaamiks ja püsitoodete nimekirja ei ole need jäänud.
Tõenäoliselt on kollektsioneerimise üks suurimaid mõjutusi Zippo sidemed Broadway ja Hollywoodiga. Aastate jooksul on Zippot esitletud rohkem kui 1500 filmis, näidendis ja telesaates. Zippo tulemasinad on säranud sellistes erinevates lavastustes nagu “I Love Lucy”, “The X-Men”, “Hairspray – The Musical”. Sageli on tulemasinal oluline roll, mis aitab rõhutada tegelase iseloomu või luua ajastu õhustikku. Alates 1960-ndatest sai tuntuks “Zippo moment” – põleva leegiga tulemasin tõstetakse kõrgele pea kohale, et tänada oma lemmikuid. Kuulus Zippo “click”-heli on kõlanud lauludes, seda on jäädvustatud albumi kaantele, tätoveeritud rokkarite kehale ja seda kasutas Rolling Stones oma fotosessioonil. ZippoEncore.com loodi just selleks, et näidata andekaid, aga veel tundmatuid rokibände üle kogu maailma.
1970/1980-ndad
Hr. Blaisdell suri 3. oktoobril 1978. Teda peetakse meeles mitte ainult kui Zippo tulemasina leiutajat, aga ka kui suuremeelset ja lahke hingega inimest. Pärast tema lahkumist pärisid äri tema tütred Harriet B. Wick ja Sarah B. Dorn. 1980 ja 1990-ndatel aastatel kuulus ettevõte kuuele perekonnaliikmele, nende hulgas tema tütred ja nende lapsed. Täna on firma ainuomanik ja juhatuse esimees, Hr. Blaisdelli lapselaps ja Sarah Dorni poeg – George B. Duke.
70- ja 80-ndatel laiendas Zippo oluliselt oma välismaa müügi- ja turundustegevust. Selle tulemusena on Zippo tulemasinaid nüüdseks müüdud üle maailma, 160 riigis. Tugev müügitegevus nii siseturul kui arenevatel välismaa turgudel, eriti Hiinas ja Indias, aitasid suurendada rekordmüüki 2011. ja 2012. aastal.
1990-ndad
1993. aastal omandas Zippo WRCase ja Sons Cutlersi firma. Case toodab laias valikus käsitsi meisterdatud nuge, alustades traditsioonilistest kokkukäivatest taskunugadest ja lõpetades fikseeritud teraga spordinugadega. Case on asutatud 1889. aastal ja asub 1905.aastast alates Bradfordis. Mitmed kollektsionäärid koguvad nii Case nuge kui Zippo tulemasinaid.
Kokku on maailmas umbes 5 miljonit Zippo tulemasina kollektsionääri: ligi 4 miljonit Ameerika Ühendriikides ja ~1 miljon mujal maailmas. Zippo kogujate innukus ja pühendumus brändile on võrratu ning nende klubid korraldavad iga-aastaseid kokkutulekuid.
Zippo/Case muuseum avati 1997. juulikuus. 15000 ruutmeetrine hoone sisaldab endas kauplust, muuseumi ja kuulsat Zippo tulemasinate remonditöökoda – Zippo Repair Clinic. Zippo/Case muuseumit uuendati 2012. aasta alguses. video
2000-ndad
2002. aasta sügisel registreeris Zippo oma tulemasina kuju kaubamärgina. See oli oluline verstapost, mis aitas Zippo kaubamärki võltsingute eest kaitsta. Zippo käivitas ka suure uue tootekategooria Zippo MPL – see on gaasiga täidetav tulemasin, mis sobib küünalde, lõkke või ahju süütamiseks.
Zippo tulemasin on olnud vajalik kaaslane matkadel ja seiklusrännakutel juba rohkem kui 85 aastat. Tänaseks on mitmeid lugusid sellest, kuidas Zippo tulemasin on päästnud ka inimelusid. 2010.aastal tutvustas firma Zippo bensiiniga töötavat täismetallist kätesoojendit. 2011. aastal lisandus välitoodete nimekirja ka hädaabi tulesüütamiskomplekt (Emergency Fire Starter) ja painduva kaelaga gaasitulemasin. 2013.aastal täiendas Zippo oma matkavarustuse ja tulesüütamistarvikute sarja.
Zippo toodete nimekirja lisandusid tulemasinate tarvikuid, gaasiga tulemasinaid, kellad, meeste ja naiste parfüümid ning erinevad meestele mõeldud tooted. Zippo omandas ka Ronsoni tulemasina ja bensiini kaubamärgid.
2012. aastal 80-aastapäeva ajal ületas Zippo 500 miljoni tulemasina tootmise piiri. Tulemasin on juurdunud nii Ameerika kui maailmakultuuri. Uuringu põhjal teadis 98 inimest 100-st küsitletust Zippo nime ja tulemasinat, ilma et keegi oleks talle sellest midagi rääkinud – üllatavalt suur protsent! Oma osa võib olla sellel, et kui tänapäeval on enamus tooteid lihtsalt ühekordseks kasutamiseks või kehtib toodetele piiratud garantiiaeg, siis Zippo bensiiniga töötav tulemasin on eluaegse garantiiga ainulaadne.
Tänapäev
Tänapäeval on George B. Duke, härra Blaisdelli pojapoeg, Zippo ainuomanik ja juhatuse esimees. Mark Paup on ettevõtte president ja tegevjuht.
Zippo mitmekesine tootevalik kasvab pidevalt ja hõlmab nüüd tulemasinatarvikuid, butaanist mitmeotstarbelisi tulemasinad, meeste ja naiste parfüüme, elustiili aksessuaare, prille ja tooteid vabaõhuharrastajatele.
Maailmas on palju Zippo kollektsionääre. Nende innukus ja pühendumus kaubamärgile on võrratu. Kogumise kogemuse suurendamiseks korraldavad Zippo kollektsionääride klubid üle maailma aastaringselt kohtumisi ja muid üritusi.
Ettevõtted üle maailma kasutavad Zippo tulemasinaid jätkuvalt reklaami- ja müügiedendusvahendina. Need “reklaamitulestikud” kuuluvad jätkuvalt kollektsionääride lemmikute hulka.
Võib-olla üks suurimaid mõjusid kollektsioneerimisele on Zippo sidemed popkultuuri, Hollywoodi, Broadway ja muusikatööstusega. Zippo tulemasinat on aastate jooksul näidatud rohkem kui 2000 filmis, lavastuses ja telesaates. Zippo tulemasinad on “mänginud” sellistes erinevates lavastustes nagu “I Love Lucy”, “X-mehed” ja “Hairspray – muusikal”. Sageli on tulemasin peamine rekvisiit, mida kasutatakse süžee edasiarendamiseks või kujutatava tegelase või ajajärgu isiksuse kajastamiseks. Zippo kuulsat “klõpsu” heli on kasutatud lauludes ning tulemasinad ise on olnud plaadikaanel, tätoveeritud rokkarite nahale ja neid on kasutatud Rolling Stone’i fotodel.
Maailmas, kus enamik tooteid on lihtsalt ühekordsed või piiratud garantiiga, on Zippo taskutulemasinale endiselt tagatud kuulus eluaegne garantii. Enam kui 85 aasta jooksul ei ole Zippo taskutulemasinate mehaaniliseks remondiks kulunud sentigi, olenemata tulemasina vanusest või seisukorrast. Zippo tulemasin on juurdunud Ameerika kultuuri ja on ülemaailmne vastupidavuse ja usaldusväärsuse ikoon.